13.6.16

FOTOGRAFIE #1


In mijn vorige artikel kondigde ik het al aan: ik ga het met jullie hebben over fotografie! Niet over hoe je alle technische instellingen etc. toepast, want dat is niet helemaal mijn ding. Ik ga het met jullie hebben over hoe ik foto's maak. Waar let ik op tijdens het maken van een foto? En hoe ontwikkel je jezelf in fotografie?

Ik laat jullie steeds eerst een foto zien (sommige herkennen jullie misschien wel van vorige artikelen) en daarna vertel ik iets over hoe ik hem maakte (wederom, niet de instellingen etc.) en ik hoop dat ik daarin zo veel mogelijk tips kan verwerken zodat jullie er iets uit kunnen leren!



Voor foto's zoals deze heb je een oog voor fotogenieke dingen in je omgeving nodig. Het heeft geregend, dan moet je allereerst bedenken dat het een goed idee is om planten met regendruppels te fotograferen (of je loopt toevallig langs, zoals ik) en daarna de meest geschikte plant daarvoor kiezen. Want niet alle planten zijn even spectaculair voor een foto. Tijdens het maken van de foto keek ik naar welk takje van de plant ik het beste kon kiezen (welke had de beste bladeren, de meeste regendruppels, blablabla) en daarna aan welke kant van het takje ik het beste kon gaan staan voor de beste belichting. 

Wat ook heel belangrijk is is besluiten waarop je scherp stelt. Als je een portret maakt, is dat niet zo moeilijk te beslissen, maar als het gaat over planten of bloemen is het al een stuk ingewikkelder. Ik had hier bijvoorbeeld ook ervoor kunnen kiezen om een paar blaadjes verderop scherp te stellen. Ik koos voor juist de blaadjes die ik koos omdat ik de regendruppels daar het mooiste vond.

Maar zo gestructureerd als ik het nu vertel, gaat het natuurlijk niet (in ieder geval niet in mijn hoofd) bij het maken van de foto. Meestal doe ik maar wat en na een paar plaatjes denk ik dan: "Oh maar als ik nu zo en zo doe is het nog mooier!" Het is een kwestie van experimenteren. En hoe vaker je fotografeert, hoe makkelijker je ziet wat mooi is. Je brein en je ogen ontwikkelen samen een soort van fotografie-knobbel, ofzo.

Een paar maanden geleden was er een aantal weken lang elke avond een prachtige zonsondergang die recht in onze straat viel te zien. Juliet werd ingeschakeld als model en ik experimenteerde wat heen en weer. 

Zal ik op mijn hurken gaan zitten zodat de foto vanuit een laag perspectief word genomen? Zal ik zo gaan staan dat de zon recht achter Juliet is zodat ik een silhouet krijg? Of juist zorgen dat Juliet iets naast de zon staat voor een mooie lens flare? Ik koos voor dat laatste. 

Hoe de belichting zorgt dat haar gezicht wat vervaagt en de zon haar omlijnt (vooral met die sjaal is dat heel mooi) en dat haar haren juist heel scherp zijn maken het echt een mooie foto vind ik. Ik zorgde er ook voor dat de lens flare zo precies in dat hoekje viel voor een goede compositie. 

In mijn vorige artikel zei ik al: fotografie is ook een kwestie van geluk. Je ziet dat ik pech had wat betreft dat uitgerekend die dag de containers aan de straat moesten. En het lelijke verkeersbord op de achtergrond. (Ik had er voor kunnen zorgen dat dat buiten de foto viel, maar dan was de composite weer minder mooi geweest.) Maar absoluut geluk wat betreft de zonsondergang en de manier hoe de stenen in de straat het licht opvangen. Wat nog van mij afhankelijk was was dat wat ik hiervoor noemde: de uitsnede en de compositie. (Ik ben maar een amateur en noem ook zo maar wat thermen, of ik overal de juiste toepas weet ik niet, maar volgens mij hebben jullie wel een idee waar ik het over heb.)


Ik was bezig met een oh zo tumblr-foto van een schelp in mijn hand te maken toen er nog meer mensen het strand op kwamen. Ik vond de spiegeling in het water op het zand heel mooi, maar ik vond het een beetje onbeleefd om zomaar die mensen te gaan fotograferen. Dus ik wachtte tot ze door mijn shot liepen en combineerde het met de foto van mijn hand. 

Waar ik verder op lette, was dat de mensen precies zo in beeld liepen dat de compositie mooi was. En dat ik niet te lang wachtte, want ik wilde niet de andere mensen met hun hond óók in het beeld. Afgezien van dat het hele schelp-in-hand verhaal ontzettend afgezaagd is, vind ik het toch een hele mooie foto geworden. 

Zie ook even de kleuren van de schelp matchen met de achtergrond, dat zijn van die kleine dingetjes waar ook op word gelet. En de kleur mijn jas vond ik in eerste instantie ontzettend lelijk in combinatie met het strand, maar hij matcht met het meisje op de achtergrond haar jas en de schelp. Wat een toeval.


En laten we meteen door gaan naar nog zo'n tumblr foto. Ik zal het even kort houden. Er was een zonsondergang op het strand en mijn hand en de schelp laten de kleuren roze en oranje in de lucht naar voren komen. Wat weer mooi contrasteert met het blauw in het landschap. Waar ik op lette was vooral de belichting. Niet tegen de zon in fotograferen, maar met de zon mee.

Als het gaat over objecten/mensen/dieren/bomen/whatever in zonsondergangen fotograferen kun je twee dingen doen (kort samengevat):
1. Met de zon mee fotograferen zodat je de warme kleuren en het mooie licht op het ding/wezen dat je wil fotograferen vallen.
2. Tegen de zon in fotograferen zodat je ding/wezen een silhouet wordt en de achtergrond de kleuren van de zonsondergang heeft.


Maar wat nu als je een foto hebt genomen waar je tevreden (of misschien iets minder tevreden over bent) dan kun je hem natuurlijk meteen uploaden (mocht dat je plan zijn) of je bewerkt hem eerst nog eens, want ook dat is weer een vak apart. Vaak kun je door het bewerken van een foto alles wat je op het eerste opzicht zo mooi vond nog veel beter naar voren laten komen, waardoor je foto meer het 'wow-effect' krijgt. Ik ga binnenkort een deel twee schrijven waarin ik jullie vertel over hoe ik foto's bewerk door middel van een aantal 'before and afters'. Maar eerst komt er nog iets anders tussendoor en ik ga nog lekker niet vertellen wat, want anders is het ook allemaal zo voorspelbaar.


Ik hoop dat jullie het leuk/leerzaam/interessant vonden om te lezen en dat ik sommige van jullie heb kunnen helpen! Ik wil nog wel graag even toevoegen dat ik helemaal geen professional ben, ik deed twee jaar geleden pas een serieuze poging tot het aanraken van een camera en ik heb gemerkt dat ik me heb ontwikkeld in fotografie. Toen ik voor het eerst een camera aanraakte bakte ik er niks van (wat logisch is) en ik hoop dat ik vandaag wat tips heb kunnen geven aan wie nu beginnende zijn in fotografie of graag beter willen worden, net zoals ik.

Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust!


Liefs, Annerieke

1 opmerking:

Heel lief dat je een reactie achterlaat, je maakt me er heel blij mee!