27.12.16

BEWERKEN | FOTOGRAFIE #2


Altijd al eens iets willen leren over het bewerken van foto's? Dan ben je hier op de goede plek. Ik ga vertellen hoe je eenvoudig je foto's er uit laat zien alsof ze door een National Geographic fotograaf zijn gemaakt. Of in ieder geval, je een duwtje in de goede richting geven. Lang leve editting!

In deze blogpost vind je onder andere hoe je:

- Kleine aanpassingen kunt maken in licht, contrast, kleur en scherpte
- Onderdelen kunt verwijderen
- Een zwarte achtergrond kunt maken



KLEINE AANPASSINGEN IN BELICHTING, KLEUR EN SCHERPTE

Via Photoshop, apps of foto bewerkings websites


De foto links is erg donker doordat de foto is gemaakt aan het eind van de dag. De ISO had ik ook ter plekke kunnen aanpassen maar dat kan ook achteraf, dat gaan we nu namelijk doen. 

Deze foto heb ik bewerkt via Photoshop. Ik vind dat Photoshop fijn werkt, maar het is ook vrij duur. Ik kan me voorstellen dat je dat niet aan wil schaffen als je fotografie als hobby hebt. Ik heb de creative cloud van Adobe waarin onder andere de programma's Photoshop, InDesign, Lightroom en Illustrator zitten toevallig moeten aanschaffen voor mijn studie. En aangezien ik het op mijn computer heb staan, maak ik er ook gebruik van. 

Maar sommige functies die Photoshop heeft kun je ook ook gebruiken op websites. Voordat ik Photoshop had bewerkte ik foto's vaak op de websites van PicMonkey en iPiccy. (Deze websites hebben beide tools die gratis te gebruiken voor het bewerken van foto's.) Als ik op mijn mobiel foto's bewerkte deed ik dat vaak via de app VSCO.


De bovenstaande foto heb ik bewerkt via Photoshop maar je zou een soortgelijk resultaat moeten kunnen bereiken op de hierboven genoemde websites/app. 

Wat ik heb gedaan in de bovenstaande foto is de higlights (op Photoshop via "niveaus") verhoogd waardoor de lichtste delen in de foto feller worden. Ook heb ik het contrast, de helderheid, levendigheid en verzadiging verhoogd waardoor de foto lichter werd en meer kleur kreeg.

Het paard werd door het verhogen van de verzadiging alleen erg blauw en om dat ongedaan te maken, selecteerde ik het paard en bracht ik de verzadigheid naar beneden. (Via iPiccy kun je dit doen door middel van "effect mask" of te wel het kwastje wat je rechts van de tool ziet.)

Tenslotte verscherpte ik de foto. 

Wat ik heb gedaan is vrij simpel maar er is een groot verschil in het resultaat. Dat is waarom ik altijd aanraadt foto's te bewerken. De onderdelen die mooi zijn in de foto kun je versterken waardoor de foto nog mooier wordt.

Enkele andere voorbeelden waarbij ik aanpassingen deed in belichting, kleur en scherpte:

De bovenstaande foto is bewerkt via Photoshop

De bovenstaande foto is bewerkt via iPiccy




ONDERDELEN VERWIJDEREN

Via Photoshop


De manier die ik het liefst gebruik om onderdelen te verwijderen uit een foto (dingen op de achtergrond, vlekjes, of oneffenheden op de huid) is via "snel retoucheerpenseel" op Photoshop. Het gebied wat je selecteert moet een paar pixels groter dan het deel wat je wilt verwijderen (pas op dat je niet een te groot stuk selecteert). Dan klik je en is het onderdeel weg! 

Let op: dit werkt het beste met kleine oneffenheden, zoals hier in het water. De tool kijkt naar de omliggende pixels en daar past hij het geselecteerde vlak aan aan.



EEN ZWARTE ACHTERGROND

Via Photoshop of iPiccy



De meest eenvoudige manier om via Photoshop het gebied te selecteren van de achtergrond wat je zwart wilt via "snelle selectie" en daar de exposure omlaag te brengen. 

Nu kan ik me voorstellen dat je zegt, ja leuk en aardig dat Photoshop, maar hoe kan ik een effen zwarte achtergrond creĆ«ren als ik geen Photoshop heb? 

Ook dat is mogelijk! Sterker nog, dat is hoe ik de achtergrond op de bovenstaande foto zwart heb gekregen: zonder Photoshop. Als ik het kan, kan jij het ook. 

Ik heb dit gedaan via de site http://ipiccy.com/. (Als je alle functies wilt kunnen gebruiken moet je een account aanmaken met je e-mail, dat is verder gratis.) Dit is wat je doet om een gebied zwart te maken via Ipiccy:
  1. Klik op "exposure"
  2. Zet de "exposure" zo laag mogelijk zodat je hele foto zwart word
  3. Klik op het kwastje van "effect mask" rechts boven in het gele vlak
  4. Klik op revert mask, nu is je foto weer zoals eerst
  5. Zet de brush size zo groot als klein zoals voor jou makkelijk werkt en teken in het gebied wat je zwart wilt hebben. Let op dat je bij de scheiding tussen de zwarte achtergrond en de "normale foto" extra nauwkeurig kleurt.
Deze manier is vrij amateuristisch, maar het werkt wel. Het is geen rocket science, iedereen kan het. Wat belangrijk is is dat je nauwkeurig werkt.

Hoe je ervoor zorgt dat je foto van zich zelf al een zo zwart mogelijke achtergrond heeft, zoals die in dit voorbeeld, vind je hier: http://www.digifotostarter.nl/content/zwarte-achtergrond-cre%C3%ABren-zonder-studio.


Dat was het! Kom je er niet uit of heb je vragen wat betreft fotografie of het bewerken van foto's, laat het me weten in de reacties hieronder. 

Wat zouden jullie graag willen leren over fotografie? Of wat zouden jullie graag in het volgende deel willen lezen?

Check ook mijn vorige blogpost met tips over het maken van foto's:


Happy editting!
Liefs,

Annerieke

2 opmerkingen:

Heel lief dat je een reactie achterlaat, je maakt me er heel blij mee!