9.2.17

8 FOTOGRAFIE TIPS VOOR DE WINTER


Vorig weekend voelde het buiten misschien al een beetje als lente, maar vandaag ligt er weer sneeuw alsof het nooit weg is geweest. Misschien ga je in de voorjaarsvakantie zelfs wel op wintersport? In ieder geval zullen deze tips je van pas komen de komende tijd wanneer jij in dit weer met je camera op pad gaat. Voor deze blogpost heb ik hier en daar research gedaan om zo de beste tips te verzamelen die jij kan gebruiken als je de vorst wilt vastleggen. 


1. Laat je niet tegenhouden door de kou
Do I need to say more? Oké oké, ik begrijp dat het het er van achter het raam naast de houtkachel het er niet altijd even verleidelijk uit ziet buiten. Maar als je niet naar buiten stapt, komt het er natuurlijk helemaal niet van met die foto's. En als je eenmaal buiten even doorstapt, valt het echt wel mee met die kou. Kleed je in ieder geval goed aan. Een camera bedienen met handschoenen gaat best (zo lang je geen camera met touchscreen hebt). Bovendien komen je snowboots zo ook nog eens goed van pas.


2. Check het weer
Maar Het zal niet als een verrassing klinken als ik je vertel dat het weer van dag tot dag nogal varieert in de winter. Wat ik in ieder geval niet bedoel is dat je als de zo niet schijnt binnen moet blijven, maar het weer is wel iets om rekening mee te houden. Soms is het plaatje van een zonnig winterwonderland wat je in je hoofd hebt nu eenmaal niet haalbaar gezien de grijze luchten.

Nu is een mistige dag in principe niet een weggooide dag, maar het is praktisch om van te voren na te denken wat je precies wilt vastleggen. Wat voor foto's kun je het beste gaan maken, kijkend naar het weer? Elk winters weer heeft zo z'n charmes: vorst, sneeuw, mist, zon. De truc zit hem in hoe je het vastlegt. 

Als het wél zonnig is buiten, raad ik je aan je kans te grijpen. Deze dagen zijn, helaas, meestal uniek 's winters.

3. Wat te doen als het sneeuwt?
Het kan voor wat moeilijkheden zorgen tijdens het fotograferen, maar ik zou het niet aankaarten als ik er geen oplossing voor had. Zorg in ieder geval, als je geen beweging op je beeld wilt, voor een korte sluitertijd. En om te voorkomen dat de sneeuw op je lens valt, werkt een zonnekap prima!


4. Ga er op tijd op uit
De dagen zijn kort 's winters, en overdag heb je nu eenmaal meer mogelijkheden om te fotograferen. Bedenk je dat de tijd dat het buiten licht is deze tijd van het jaar kort is en dat als je er gebruik van wilt maken, dat je niet tot vier uur binnen moet blijven zitten. 


5. Zonsopgang en ondergang
Als je echt voor goed licht gaat, kun je er het beste rond zonsopgang of zonsondergang op uit gaan. Je hebt dan "zachter" en warmer licht dan overdag en bovendien zorgt het voor kleur in de witte, vrij kleurloze landschappen.


6. Macro fotografie
Denk bij fotograferen in de winter (buiten) niet alleen aan landschapsfotografie. Misschien is dat het eerste wat in je opkomt, maar 's winters zijn ook prachtige portretten te maken en de mogelijkheden van macrofotografie zijn groot. Denk aan het rijp aan de bomen, ijsbloemen op ramen en als je een geschikte lens hebt, denk aan het fotograferen van macro shots van sneeuwvlokken.


7. Overexposure
Wanneer het aankomt op het bewerken van je foto's, is het belangrijk te letten op de witte vlakken. De lucht is vaak erg wit en ook de sneeuw reflecteert licht. Pas met het bewerken van de foto's op dat deze vlakken niet overbelicht worden. 

Als je met Lightroom je foto's bewerkt, kun je gebruik maken van een trucje waarbij je de Alt toets ingedrukt houdt tijdens het aanpassen van een van de variabelen. Dan geeft het programma aan wanneer iets over of onder belicht is. 

8. Witbalans
Nog een tip die betrekking heeft op het bewerken van de foto, is dat je de witbalans van de foto in de gaten moet houden. 

Nu vraag je je misschien af: wat is "witbalans"? De witbalans houdt simpel gezegd in dat de witte tinten in je foto ook daadwerkelijk wit zijn. (En niet blauw, geel, roze of groenig.) 

In de winter neigt de kleur van je foto vaak naar blauw, vanwege de koele temperaturen. Let er met het bewerken van je foto's dus op dat je foto niet te geel of blauw wordt.


Dat waren mijn 8 tips voor fotograferen in de winter! Ik zou zeggen, kleed je warm aan, neem je camera mee en ga erop uit deze winter.

Heb je vragen of tips over fotograferen in de winter? Laat het achter in de reacties! En waar zou jij de volgende keer over willen lezen?


Liefs,
Annerieke

5 opmerkingen:

  1. Zo te zien heb je je conclusie van fotografieles over witbalans verwerk in je blog (-;

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tips! ik vind jouw winterfoto's zo mooi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt goede tips, weer heel wat bijgeleerd. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Heel lief dat je een reactie achterlaat, je maakt me er heel blij mee!