26.4.17

BEWERKEN | FOTOGRAFIE #3


Het maken van mooie foto's kan best lastig zijn. Zeker als je je camera van de automatische stand af haalt en ineens te maken krijgt met begrippen als ISO en sluitertijd. Maar daarmee is alle ellende (grapje, fotograferen is natuurlijk helemaal niet ellendig) nog lang niet voorbij. Om het beste uit je foto's te halen zijn er nog tientallen, honderden dingen die je kan aanpassen tijdens het bewerken van je foto's. Een heel vak apart dus. In dit artikel ga ik verder in op hoe je foto's zo mooi mogelijk kunt maken met bewerkingsprogramma's als Lightroom van Adobe (maar ook gewoon op bijvoorbeeld Instagram!)

Lange tijd bewerkte ik mijn foto's met de app VSCO. Sinds ik deze (wegens gebrek aan opslagruimte) verwijderde, heb ik gemerkt dat mijn foto's er veel natuurlijker uitzagen aangezien ik geen filters meer gebruikte. Ik bewerk mijn foto's nog altijd, maar nu niet meer met VSCO en ik schrap nu het gebruik van filters. 


CONTRAST & DETAILS
Bewerkt in Adobe Lightroom

Om afbeeldingen interessanter te maken kun je het contrast omhoog brengen. De meest gemaakte fout hierbij is dat het contrast te hoog word gebracht. De witte tinten zijn dan zo wit dat ze pijn aan je ogen doen en de zwarte vlakken te donker. De bovenstaande foto (rechts) is al een twijfelgeval, de schaduwden bij de bomen bijvoorbeeld zijn behoorlijk zwart. Ik heb ervoor gekozen om het toch zo te laten omdat ik de foto op Instagram deelde en daar is een groot contrast meestal niet zo'n groot probleem omdat de foto's vrij klein worden weergegeven. Maar naar mijn mening blijft een te hoog contrast erg nep lijken en raad ik je aan dit te voorkomen. 

Dit kun je doen door in plaats van aan de "contrast" knop te zitten, te spelen met highlights, shadows, whites & blacks (in Lightroom). In Instagram kun je de "lux" functie gebruiken maar bij "accenten" en "schaduwen" kun je ook de twee tinten gescheiden bewerken.

Ik heb in de bovenstaande foto nog veel meer aangepast. Zo heb ik de afbeelding onder andere scherper gemaakt. Meestal doe ik dit via "details" in Lightroom, maar "structuur" en "scherpte" in Instagram bijvoorbeeld werken ook prima. 

KLEUR & ZONSONDERGANGEN
Bewerkt in Adobe Lightroom

Bij het bewerken van bovenstaande foto heb ik vooral veel bewerkt in selecties. Daarvoor gebruikte ik het "kwastje". Dan worden de aanpassingen die je maakt alleen toegepast op de selectie in plaats van de hele foto. 

Zo selecteerde ik bijvoorbeeld de auto's links en rechts van de straat om daar veel schaduwen en zwarte tinten weg te halen, die in de rest van de afbeelding prima konden blijven.

De lucht ziet er compleet anders uit op de "after" versie van deze foto, maar al deze kleuren zaten dus al in het origineel, ze waren alleen overbelicht. Dus ik maakte de lucht donkerder (vooral het bovenste stuk om de blik naar het midden te trekken) en maakte de witbalans meer geel & roze voor het zonsondergang effect. 

De temperatuur op de gebouwen heb ik flink omhoog gegooid. Deze waren eerst erg blauwig en ik wilde juist dat de warme kleuren van de zonsondergang naar voren kwamen.

Ik selecteerde ook het onderste deel van de straat om dit donkerder te maken. Het stuk van de straat daarboven maakte ik dan weer lichter en scherper om de aandacht daar naartoe te trekken. Tenslotte haalde ik krassen enzovoort van de straat in Photoshop voor een clean effect. (Hoe je dit kunt doen legde ik uit in de vorige blogpost over het bewerken van foto's.)

In mijn vorige blogpost over het bewerken van foto's legde ik uit hoe je kleine aanpassingen kunt doen in kleur, belichting en scherpte. Ook legde ik uit hoe je met Photoshop onderdelen uit je foto's kunt verwijderen en hoe je een zwarte achtergrond creëert. Ik heb geluk dat ik Adobe Creative Cloud (inclusief o.a. Photoshop en Lightroom) heb moeten aanschaffen, maar ik begrijp dat je misschien zelf geen zin hebt om al dat geld ervoor te betalen (het heeft namelijk een aardig prijskaartje). Daarom gaf ik ook wat tips van alternatieve websites waarop ik graag foto's bewerk. 


Oude blogposts over fotografie teruglezen?




Dat was dat! Ik hoop dat jullie er iets nuttigs uit hebben kunnen halen. Als je vragen hebt, stel ze dan hieronder in de reacties! Laat ook weten wat je graag in mijn volgende blogpost over fotografie zou willen lezen/leren.


Liefs,
Annerieke

1 opmerking:

  1. Ik gebruik ook echt nooit VSCO, maar altijd Lightroom, zo'n handig programma hé! Ik pruts vooral met het knopje helderheid & ook wel wat vignettering :) Op m'n gsm gebruik ik Snapseed, wel een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen

Heel lief dat je een reactie achterlaat, je maakt me er heel blij mee!